Gry miejskie jako narzędzie do wzmocnienia umiejętności piśmienniczych wśród więźniów
Program Erasmus+ ma w swojej ofercie Small Scale Partnership Projects. Tzw. projekty na małą skalę, Erasmus+ KA 210, skierowane są do mniej doświadczonych instytucji, których celem jest rozszerzenie dostępu do programu i umożliwienie mniejszym podmiotom, do których zwykle trudno dotrzeć w sektorach edukacji szkolnej, edukacji dorosłych, kształcenia i szkolenia zawodowego, młodzieży i sportu, udział w międzynarodowych działaniach na rzecz szeroko pojętej edukacji.
Jednym z takich projektów był projekt o tytule „Gry miejskie jako narzędzie do wzmocnienia umiejętności piśmienniczych wśród więźniów”, w który zaangażowały się trzy instytucje:
1. Stowarzyszenie na rzecz edukacji osób wykluczonych społecznie o nazwie „Busola” z Polski jako koordynator projektu.
2. Ośrodek Penitencjarny AAPA na Teneryfie jako partner. (Centro de educacion de personas adultas Santa Cruz de Tenerife)
3. Zakład Karny typu zamkniętego z Antalyi jako partner (Antalya L Tipi Kapali Ceza Infaz Kurumu)
Głównym celem naszego projektu („Urban games as a tool to strengthen literacy skills among prisoners”) było, jak sama nazwa wskazuje, wzmocnienie umiejętności czytania i pisania osadzonych poprzez tworzenie gier miejskich. W tym celu osadzeni biorący udział w tym projekcie skorzystali z pakietu warsztatów z różnych dziedzin, które pozwoliły im nabyć zestaw umiejętności, kompetencji i narzędzi niezbędnych do osiągnięcia końcowego wspólnego celu: stworzenia kilku gier miejskich, które później będą służyć społecznościom lokalnym. Dzięki różnym warsztatom więźniowie byli w stanie zaprojektować gry miejskie w taki sposób, aby po ukończeniu mogły z nich korzystać szersze grono odbiorców.
Warsztaty, w których osadzeni uczestniczyli, to:
– warsztaty na temat historii lokalnej,
– twórcze pisanie (‘creative writing’),
– kaligrafia,
– tworzenie rymów i umiejętność rapowania,
– projektowanie i tworzenie gier miejskich,
– cyfrowa obróbka obrazu,
– tworzenie rysunków i ilustracji.
Priorytety, które nas motywują, skupiają się wokół włączenia grup wykluczonych społecznie, marginalizacji, promowania edukacji wśród osób dorosłych, których szanse na edukację są obniżone lub ograniczone. Wszystkie zaplanowane działania przeznaczone były dla dorosłych więźniów, w ramach których prowadziliśmy nieformalny proces edukacji. Dzięki nim osoby wykluczone miały dostęp do szerszego zakresu działań edukacyjnych. Co więcej, efekt końcowy naszych działań (gry miejskie) będzie dostępny dla szerszej publiczności, co oznacza, że możemy spodziewać się zaangażowania obywatelskiego na poziomie wykraczającym poza edukację więzienną.
Gry miejskie są poniżej udostępnione w formacie cyfrowym tak, by każdy, kto będzie chciał w nie zagrać, mógł je bezpłatnie pobrać i wykorzystać. W ten sposób szersza publiczność będzie mogła w zabawny sposób poznać historie, anegdoty i legendy związane z miastami uczestniczącymi w projekcie.
Please wait while flipbook is loading. For more related info, FAQs and issues please refer to DearFlip WordPress Flipbook Plugin Help documentation.
Please wait while flipbook is loading. For more related info, FAQs and issues please refer to DearFlip WordPress Flipbook Plugin Help documentation.
Please wait while flipbook is loading. For more related info, FAQs and issues please refer to DearFlip WordPress Flipbook Plugin Help documentation.
Please wait while flipbook is loading. For more related info, FAQs and issues please refer to DearFlip WordPress Flipbook Plugin Help documentation.
Projekt trwał w sumie 20 miesięcy, od 01 maja 2022 do 31 grudnia 2023. Uważamy, że był on bardzo pomyślny. Beneficjenci (skazani), którzy wzięli udział w warsztatach edukacyjnych poszerzyli swoje kompetencje w zakresie, w którym organizowane były warsztaty. W większości przypadków chodziło o zwiększenie umiejętności z zakresu podstaw ’literacy’. Nie bez znaczenia pozostaje także możliwość poszerzenia horyzontów w innym zakresie, jak chociażby podczas warsztatów na temat lokalnych ciekawostek historycznych.
Organizacje biorące udział w projekcie zyskały zarówno w zakresie umocnienia swojej pozycji jako instytucji edukacyjnej, jak i wzbogacenia swoich zasobów, wiedzy oraz doświadczenia. Współpraca między międzynarodowymi organizacjami stworzyła również platformę do wymiany najlepszych praktyk i innowacji. Wpływ projektu na poziomie instytucjonalnym polegał na tym, iż działania projektowe stanowiły dodatkową ofertę edukacyjną dla skazanych, którą należy postrzegać jako poszerzenie możliwości działań resocjalizacyjnych w zaangażowanych zakładach karnych, a do której skazani nie mają dostępu na co dzień. Jednym z założeń projektowych było zwiększenie kompetencji uczestników (w różnych zakresach) co docelowo ma spowodować ich większe możliwości mentalne a w efekcie sprawić, by nie powracali na ścieżkę przestępczą (zmniejszenie odsetka recydywy).
Jeśli chodzi o inne efekty, można uznać, że projekt miał bardzo duży, pozytywny, wpływ na organizatorów projektu. W ramach projektu mieliśmy możliwość wymiany dobrych praktyk pomiędzy instytucjami partnerskimi (a dokładniej nauczycielami pracującymi z osadzonymi) w zakresie narzędzi i metod stosowanych w każdej instytucji w celu wzmacniania umiejętności czytania i pisania osadzonych. Udało się nawiązać nowe kontakty (networking), podczas fizycznych spotkań u każdego z partnerów wymieniono się dobrymi praktykami związanymi z nauczaniem skazanych w izolacji penitencjarnej. W międzyczasie wymieniono się także pomysłami, które w przyszłości mogą zaowocować współpracą na poziomie europejskim w kwestii wspólnych nowych projektów (KA2 lub KA1).
Podsumowując, projekt wywarł pozytywny i trwały wpływ na wszystkie zaangażowane strony. Wyniki te są nie tylko świadectwem sukcesu samego projektu, ale również podkreślają wartość współpracy i zaangażowania wszystkich uczestników i partnerów.
Korzyści wynikające z projektu w punktach:
Korzyści dla bezpośrednich beneficjentów:
– promowanie możliwości współpracy uczniów z różnych krajów europejskich w ramach projektu, który ma na celu przełamać bariery społeczne, kulturowe i czytelnicze,
– popieranie możliwości, aby wszyscy uczestnicy mogli dowiedzieć się więcej o krajach partnerskich,
– poszerzenie zakresu edukacji nieformalnej dla osób uczących się, co może potencjalnie prowadzić do większej wiedzy i umiejętności
– doskonalenie kompetencji i umiejętne ich wykorzystanie,
– budowanie pewności siebie i poczucia własnej wartości wśród słuchaczy,
– motywowanie uczniów do (dalszej) edukacji i świadomości społecznej,
– zapewnienie lepszego wykształcenia osobom o niskich kwalifikacjach.
Korzyści dla edukatorów:
– możliwość podzielenia się swoimi doświadczeniami dotyczącymi zagadnień projektowych,
– wzmocnienie swojej kreatywności ze względu na różnorodność obecnych partnerów projektu
– okazja do doświadczenia, zobaczenia i zrozumienia różnych praktyk oraz innego podejścia do tych samych kwestii,
– aktywne promowanie pozytywnej etyki pracy przy aktywnej współpracy wszystkich zaangażowanych stron,
– dzielenie się najlepszymi praktykami.
Korzyści dla społeczeństwa:
– możliwie niższy wskaźnik recydywy wśród osadzonych, którzy wezmą czynny udział w zajęciach,
– efekt końcowy (gry miejskie) będzie dostępny jeszcze długo po zakończeniu projektu.