SOCVOC Enchancement of Social Skills during Vocational Training in Prison
Erasmus+ Cooperation Partnership in Adult Education Project Project number 2022-1-PL01-KA220-ADU-000087556
Dlaczego SOCVOC?
W 2020 r. w więzieniach w całej UE przebywało ponad pół miliona więźniów – zarówno skazani jak i tymczasowo aresztowani. Warunki życia w zakładach karnych regulują liczne ustawy i wytyczne: od przepisów konstytucyjnych po krajowe przepisy karne i penitencjarne oraz zasady prawa międzynarodowego. Istotnym elementem, jeśli chodzi o warunki panujące w więzieniach, jest to, czy oferowane są indywidualne plany odbywania kary pozbawienia wolności, a jeśli tak, to czy są one odpowiednio zaplanowane i wdrażane, tak aby przewidywane efekty faktycznie umożliwiały osadzonym po odbyciu kary prowadzenie odpowiedzialnego i wolnego od przestępczej działalności życia. Indywidualne programy odziaływania powinny obejmować zaangażowanie w pracę, edukację oraz szkolenie umiejętności XXI wieku (w tym umiejętności cyfrowych), a także inne działania przygotowujące do życia na wolności.
Mając to na uwadze, projekt SOCVOC ma na celu umożliwienie poprawy umiejętności społecznych skazanych podczas ich szkolenia zawodowego. Jednocześnie konieczne jest przeszkolenie edukatorów pracujących z dorosłymi słuchaczami w zakładach karnych tak, by zapewnić im umiejętności i kompetencje niezbędne do odniesienia sukcesu w tym szczególnym środowisku.
Cele
Istotą projektu jest opracowanie łatwego w użyciu przewodnika zawierającego dobre praktyki metodologii uczenia się/nauczania umiejętności społecznych dorosłych słuchaczy o niskich kwalifikacjach, w trakcie nauczania zawodowego oraz przeszkolenie nauczycieli w zakresie korzystania z informacji dostępnych na stronie projektu. Celem projektu jest także promowanie wykorzystania internetowych narzędzi szkoleniowych z dostosowanymi tekstami i ćwiczeniami, które są łatwe do odczytania przez grupę docelową. Wyniki i działania tego projektu mogą być również wykorzystywane przez edukatorów podczas ich własnych zajęć edukacyjnych w zakładach karnych. Wykonując ćwiczenia stworzone w ramach partnerstwa, słuchacze mogą podnieść swoje umiejętności zawodowe, a także umiejętności społeczne i cyfrowe, które są wysoko cenione przez późniejszych pracodawców.
Prawdziwą innowacją tego projektu jest fakt, że specjalnie opracowane materiały będą łatwo dostępne zarówno dla nauczycieli, jak i grupy docelowej – materiały te będą dostępne w formie otwartych cyfrowych zasobów edukacyjnych.
Efekty prac
W ramach projektu stworzono:
1. Projekt otwartych zasobów edukacyjnych.
2. Zestawienie dobrych praktyk, zebranych przez wszystkie uczestniczące instytucje. Dobre praktyki skupiają się wokół nauczania/uczenia się umiejętności społecznych w trakcie szkolenia zawodowego w warunkach izolacji penitencjarnej.
3. Arkusze zadań/ćwiczenia do wykorzystania w procesie dydaktycznym skazanych z gotowymi materiałami do nauczania umiejętności społecznych. W sumie udało się przygotować 15 arkuszy.
4. Pilotaż arkuszy z ćwiczeniami i sprawdzenie w praktyce ich przydatności.
5. Gry edukacyjne pozwalające na doskonalenie umiejętności społecznych i miękkich.
6. Wydarzenie szkoleniowe dla edukatorów więziennych.
7. Zestawienie zaleceń metodologicznych dla edukatorów osób dorosłych.
Poniżej załączamy ww. gry edukacyjne w wersji polskiej. Pozostałe materiały są dostępne w języku angielskim wraz z dokładnym opisem projektu na stronie internetowej w języku angielskim.